خرید هود آشپزخانه | ویژگی های هود خوب| آرشا سرام

راهنمای خرید هود آشپزخانه

هود آشپزخانه، وسیله‌ای هست که در بالای اجاق‌ گاز نصب و به ‌واسطه‌ی آن، بخار و رطوبت اضافی آشپزخانه به‌ بیرون منتقل می‌شود. در این مقاله ما به معرفی انواع هود آشپزخانه و ویژگی های یک هود خوب پرداخته ایم تا بتوانید با دانش و اطلاعات کافی انتخابی مناسب برای سبک آشپزخانه خود داشته باشید.

خرید هود آشپزخانه

یکی از فاکتورهای مهم که در راهنمای خرید هود آشپزخانه به ‌آن حتما باید توجه کنیم، انتخاب اندازه استاندار هود است. توجه داشته باشید تا اندازه هود با اندازه اجاق گازتان متناسب باشد. این کار کمک می کند تا هود بخار غذا را بهتر به بیرون منتقل کند. این نکته را هم در نظر داشته باشید که با بزرگ شدن سایز هود ها به قیمت آن ها نیز اضافه می گردد. اما این هزینه یکبار است، در ازای آن تا سال ها با راحتی بیشتری آشپزی خواهید کرد.

معیار انتخاب اندازه استاندارد هود آشپزخانه ؟

برای انتخاب بهترین اندازه هود آشپزخانه باید به اندازه اجاق‌ گازتان توجه کنید. حداقل اندازه هود باید طوری انتخاب شود که حداقل هم پهنای اجاق‌گاز باشد. اما بهترین اندازه، اندازه‌ای است که کمی از پهنای اجاق گاز نیز عریض‌تر باشد. از این رو قبل از خرید هود این ابعاد را به یاد داشته باشید، تا با مشکلی در هنگام نصب مواجه نشوید.

یکی دیگر از مواردی که در راهنمای خرید هود خوب باید به آن توجه داشت، فاصله‌ی هود از اجاق گاز است. هر چند که نصاب در این امر به‌خوبی مهارت دارد و اندازه مناسب را انتخاب می‌کند، اما برای چک کردن درستی کار او، باید با فاصله طولی استاندارد هود از اجاق گاز آشنا شوید.

فاصله اجاق گاز برقی از هود: بین ۲۰ تا ۲۴ اینچ است

فاصله اجاق گازی از هود: بین ۲۴ تا ۳۰ اینچ است

انواع هود آشپزخانه

  • هود زیر کابینتی
  • هود دیواری یا شومینه ای
  • هود جزیره ای یا مورب
  • هود مخفی یا توکار
  • هود آسانسوری یا تلسکوپی

هود زیرکابینتی

هود های زیرکابینتی از رایج‌ترین و پر استفاده‌ترین انواع هود آشپزخانه هستند. اين مدل هود اشپزخانه در زیر کابينت و بالاي گاز نصب می شود. اين هود دارای کليد فشاری است و قابلیت لمس با ریموت را ندارد. هود زیرکابینتی به دو مدل تک موتوره و دو موتوره توليد می شود .هزینه خرید آنها در مقایسه با سایر مدل‌ها نسبتا کمتر است، نگهداری آسان و اشغال فضای کم از مزایای دیگر این نوع هود بشمار می آید. اما این مدل معایبی چون صدای زياد و قدرت مکش پايين در مقايسه با مدل های جديدتر را دارند. طول این هود برابر با طول اجاق گاز است تا بتواند تمامی حرارت و دود را، پیش از رسیدن به کابینت‌ها، بگیرد و از محیط آشپزخانه خارج کند.

خرید هود آشپزخانه

هود شومینه ای

در برخی آشپزخانه‌ها محل اجاق گاز جایی است که بالای سر آن کابینتی وجود ندارد. در چنین شرایطی از هودهای دیواری استفاده می شود. هود دیواری را با اصطلاح هود شومینه ای هم می‌شناسند، چون شکل ‌و شمایل آن شباهت زیادی با شومینه دارد. این هودها در قسمت پایینی پهنای بیشتری دارند (معمولا به‌اندازه طول اجاق گاز) و هرچه بالاتر می‌روند، باریک‌تر می‌شوند.
قیمت هودهای دیواری در مقایسه با هودهای زیرکابینتی بیشتر است.

هود جزیره‌ای

مورد مصرف هود جزیره ای برای کسانی است که محل اجاق گازشان جایی در وسط آشپزخانه است و اصولا برای آشپزخانه هایی مناسب است که پخت و پز چندانی در آن ها صورت نمی گیرد. قیمت هود جزیره‌ای و هزینه نصب آن در مقایسه با دو مدل مورد قبلی بیشتر است. هود جزیره ای نمایی شیک و مدرن دارد و اندازه آن نسبت به سایر موارد کوچک تر می باشد. صفحه مکش هود جزیره ای کوچک است اما قدرت مکش آن ایده آل می باشد و یک نوع هود هوشمند منحصر بفرد و زیبا محسوب می شود. این نوع هود در مدل های کره ای، استوانه ای و مکعب ساخته می شود

ویژگی های هود خوب

هود مخفی یا توکار

این هود فضایی از آشپزخانه را اشغال نمی کند و در زیر کابینت در بالای اجاق گاز نصب می شود لذا تأثیری بر ظاهر آشپزخانه ندارند. از لحاظ هزینه هم مناسب و به ‌صرفه هستند.

هود آسانسور یا تلسکوپی

برای آشپزخانه هایی که کمبود فضای برای قرار دادن یک سیستم تهویه دارند، هود تلسکوپی می تواند راه حل ایده آلی باشد. این هود در کنار سطح اجاق گاز نصب می شود و به جای بالا رفتن دود و بخار، به سمت پایین یا به سمت کنار حرکت می کند و انتخابی عالی برای آشپزخانه های کوچک می باشد. هود آسانسوری جایی روی پیشخوان کابینت، نزدیک اجاق گاز قرار می‌گیرد و فقط هنگام استفاده، بیرون می‌آید؛ در غیر این صورت به زیر کابینت‌ها برمی‌گردد. و به‌جای آنکه مثل سایر مدل‌ها، هوا را از بالا خارج کند، این کار را با مکش روبه‌پایین انجام می‌دهد؛ کاری که به‌مراتب دشوارتر از مکش رو به‌ بالای هوا است و به‌همین‌خاطرکارایی هود آسانسوری در مقایسه با سایر مدل‌ها کمتر و است.
اگر اجاق گازتان وسط آشپزخانه است و نمی‌خواهید برای نصب هود جزیره‌ای هزینه آن‌چنانی کنید، هود آسانسوری برایتان انتخاب مناسبی است.

معرفی انواع هود آشپزخانه

ویژگی بهترین هود

صدای هود: بسیاری از افراد از صدای بلند هودها ناراضی هستند. هود ها به خاطرمکش، با تولید صدا همراه هستند. هود خوب صدای کمی دارد.به طور کلی بازه‌ تولید صدای هود باید مابین ۴۰ تا ۶۰ دسی بل باشد.
میزان قدرت مکش هود: برای آن که قدرت مکش هود را اندازه گیری کنند از واحد فوت مکعب در دقیقه یا CFM بهره می‌گیرند.CFM بدین معنی است که هود مورد نظر در هر دقیقه چه میزان و حجم از هوا را می‌تواند فیلتر کند.به طور کلی اگر غذا‌هایی که درست می‌کنید، بو و بخار زیادی را در محیط پخش می‌کند، باید از هودی با قدرت مکش ۳۵۰ CFM استفاده کنید.
فیلتر :فیلترهود‌های استاندارد،از جنس آلومینیوم بوده که دارای کیفیت و طول عمر بالایی است. این فیلتر چربی را به خوبی به خود جذب می‌کند و همچنین باید گفت که شست و شو آن‌ها نیز راحت‌ است.
قابلیت حسگر حرارتی :برخی از هود‌ ها دارای حس‌گر حرارتی هستند. یعنی اگر میزان حرارت افزایش پیدا کند، سرعت هود نیز بیشتر می‌شود.

هود با چه قدرتی مناسب است؟

اگر در طول روز زمان زیادی صرف آشپزی می کنید، یا غذاهای سرخ کردنی زیادی درست می کنید. باید در انتخاب هود، قدرت مکش آن را در نظر بگیرید. هود پر قدرت، توانایی مکش بیشتری خواهد داشت. در نتیجه خیلی سریع تر هوا را تهویه می کند. این هودها برای کسانی که آشپزخانه ی بزرگی دارند، بسیار مناسب است.به جرات می توان گفت تهویه هود، اصلی ترین موردی است که باید در راهنمای خرید هود آشپزخانه در نظر گرفت. هودها از نظر تهویه و کانال خروجی هوا به دو صورت بررسی می‌شوند. در برخی از مکان‌ها، استفاده از هودهایی با کانال خروجی امکان‌پذیر نیست. در این موارد توصیه می‌شود از هودهای بدون کانال خروجی استفاده کنید، در صورت استفاده از هودهای بدون کانال خروجی بهتر است با فاصله زمانی کوتاهی فیلتر زغالی آن را تمیز کنید.

تایمر اتومات هود

کاربرد تایمر اتومات هود به‌صورتی است که تایمر را در زمان خاصی تنظیم می‌کنید. با سر رسیدن مدت مشخص شده، هود به صورت خودکار خاموش می‌شود. این عملکرد برای کسانی که فراموش می کنند هود را خاموش کنند، بسیار مناسب است.
برخی از هود ها دارای سنسورهای حرارتی هستند. این سنسورها به طور خودکار با زیاد شدن بخار و دمای حرارتی هشدار می‌دهند.

کنترل از راه دور

برخی از هود ها امکانات رفاهی بیشتری دارند که کار با آن را بسیار آسان می‌کند. یکی از این قابلیت ها کنترل از راه دور است. با این ویژگی خاص، می توان در فاصله ی دورتری، آن را کنترل و تنظیم نمود.

فیلتر هود آشپزخانه

فیلتر های موجود در هود ها گرد و غبار و آلاینده های ریز را به خود جذب می کند. این کار از ورود ذرات معلق به داخل موتور هود جلوگیری می نماید. در نتیجه موتور آن ماندگاری و بازدهی بیشتر دارد. به همین دلیل از موارد صفر تا صد راهنمای خرید هود فیلتر و انواع آن است.

انواع فیلتر های موجود در هود

در هودها از سه مدل فیلتر استفاده می شود.

فیلتر آلمینیومی : همان طور که از نام آن مشخص است، این فیلتر ها از جنس آلمینیوم است و می تواند چربی ها را جذب نماید. این نوع فیلتر ها قابل شستشو هستند. فقط کافی است آن ها را در آب داغ و مواد شوینده قرار دهید، سپس اجازه دهید تا خشک شود. به همین راحتی!

فیلتر الیافی: فیلترالیافی بیشتر در مدل هودهای زیرکابینتی استفاده می شود. این فیلتر بسیار سریع آلوده می شود. باید هر چند ماه یک بار آن را تعویض کنید. در غیر این صورت به بهداشت غذا آسیب وارد می شود.

فیلتر های زغالی: فیلترهای زغالی از بهترین نوع فیلترهاست. از این نوع فیلترها حتی در هودهای بدون کانال خروجی هم استفاده می گردد. با این که فیلترهای زغالی قابل شستن هستند، ولی بهتر است برای رعایت بهتر بهداشت و حفظ سلامتی، آن ها را هر یک یا دو سال یکبار تعویض نمایید.

 

کلام آخر

در این مقاله شما را با ویژگی هایی که یک هود خوب برای خرید باید داشته باشد، آشنا کرده ایم. هنگام خرید هود حتما به جنس و کیفیت آن توجه کنید. درصورت احتیاج به مشاوره می توانید با شماره ۰۹۱۲۱۴۹۷۸۵۹ تماس بگیرید و از مشاوره رایگان قبل از خریدگروه آرشاسرام با برندARSHACERAM بهره مند شوید. قیمت و کیفیت واقعی را از ما بخواهید.

حتما ببینید

سنگ توالت

همه چیز درباره توالت ایرانی | آرشا سرام

توالت ایرانی (توالت سنتی) که با نام توالت آسیایی و توالت شرقی هم شناخته می …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *