طراحی ورودی خانه | اصول طراحی ورودی | آرشا سرام

ورودي خانه

ورودی خانه

ورودی خانه، پرترافيك‌ترين فضا است؛ در این مقاله میخوایم به شما یاد دهیم تا با يك چيدمان مناسب، ورودی خانه خود را كاربردي‌تر كنيد. محيط داخل همه خانه‌ها،  با هر ابعاد و وسعتي از فضاهاي گوناگوني تشكيل شده است كه هر كدام كاربردي متفاوت داشته و وجود آنها براي زندگي ضروري است. منظور از ورودي، فضاي اطراف در ورودي در داخل خانه است. فرم و ابعاد اين ورودي با توجه به نقشه و وسعت ساختمان متفاوت است. گاهي وسعتي به اندازه يك پاگرد يك يا دو متري داشته و در شرايطي يك فضاي ۵ الي ۶ متري يا حتي بيشتر به آن اختصاص مي‌يابد. در بیشتر خانه‌های امروزی معمولا به دليل كمبود فضاي كافي يا حتي ضعف در سيستم نقشه‌كشي، اساسا تفكيكي با اين نام و كاربرد وجود ندارد و شما مجبور هستيد، با چيدن اسباب و لوازم مربوطه، تعريفي كاربردي با همين نام (ورودي) ايجاد كنيد. ورودي يك خانه در شرايط عادي و با وسعتي حداقل ۲ تا ۳ متري نيازمند لوازم و وسايل مربوط به آن محيط است تا نياز افراد در آن مكان نيز برآورده شود. اين فضا به لوازم مختلفي نياز دارد كه مهم‌ترين آنها عبارتند از جاكفشي، رخت‌آويز، آينه و پادري كه زیر به هر يك از آنها خواهيم پرداخت.

جا کفشی ورودی منزل

يكي از مهم‌ترين لوازم موردن ياز در محيط ورودي، جاكفشي است. كفش‌ها اولين پوششي هستند كه هنگام ورود به خانه از بدن جدا مي‌شوند؛ در نتيجه بايد در همان محيط ورودي، جايي براي قرار دادن آنها وجود داشته باشد.

هنگام خريد جاكفشي علاوه بر متناسب بودن مدل، رنگ و ابعاد آن براي فضا به موارد زير نيز توجه كنيد:

۱ ـ با توجه به اينكه كفش‌هاي زمستاني بيشتر به صورت چكمه‌هاي بلند و كوتاه بوده و ارتفاع آنها از كفش‌هاي معمولي بيشتر است، اگر مي‌خواهيد جاكفشي‌اي براي ورودی خانه‌تان تهيه كنيد، حداقل ابعاد استاندارد چكمه‌هاي ساق كوتاه اهالي خانه را، در نظر بگيريد.

۲ ـ داشتن در، يكي از مهم‌ترين ويژگي‌هاي جاكفشي است؛ زیرا نه تنها ظاهر فضاي ورودي و حتي محيط مجاور آن با قرار دادن كفش‌هاي جورواجور و احتمالا گلي و خاكي درجاكفشي بدون در، نازيبا نمي‌شود بلكه بوي بد ناشي از كفش‌ها نيز در فضا پراكنده نخواهد شد؛ در ضمن كفش‌هاي آلوده در دسترس بچه‌هاي كوچك خانواده قرار نمي‌گيرد.

جالباسی یا رخت آویز برای ورودی خانه

جالباسی ورودی منزل

بعد از بيرون آوردن كفش‌ها از پا، پوشش بعدي لباس‌هاي مربوط به بيرون است كه روزهای سرد شامل پالتو، كت، باراني، كاپشن و غیره بوده و نه تنها به خاطر ابعاد بزرگ‌تر آنها نسبت به لباس‌هاي تابستاني بلكه به جهت اينكه احتمال خيس بودن آنها در فصول بارندگي وجود دارد، معمولا به محض ورود ما، در كمد لباس‌هاي معمولي قرار نمي‌گيرند؛ بنابراين فراهم كردن رخت‌آويزي در ورودی خانه براي اين منظور نيازي ضروري به نظر مي‌رسد.

علاوه بر اينها وجود جايگاهي براي آويختن لباس‌هاي مهمانان نيز نياز ثانويه يك ورودي است. به اين ترتيب، مهمانان به محض ورود به خانه، ابتدا لباس‌هاي مربوط به بيرون را روي جارختي آويخته و سپس وارد فضايپذيرايي مي‌شوند

البته پيش از اقدام به تهيه اين قبيل رخت‌آويزها، بهتر است با انواع آنها و معايب و مزاياي هركدام آشنا شويد تا مناسب‌ترين نو را براي ورودي فضاي خانه‌‌تان انتخاب كنيد. در یك تقسيم‌بندي كلي، رخت‌آويزها به ۳دسته كلي تقسيم مي‌شوند؛ يكي از آنها رخت‌آويزهاي ديواري شامل تعدادي گيره‌آويز است كه به صورت چندتايي، جدا از هم يا در يك قالب تركيبي به يكي از ديوارهاي ورودي نصب شده و لباس‌ها را به آن مي‌آويزند. مهم‌ترين مزيت این نوع رخت آویز كم‌جا بودنشان است؛ يعني هيچ فضايي را روي زمين اشغال نمي‌كنند.

دومي چوب‌لباسي‌‌هاي پايه‌دار ايستاده از جنس فلز يا چوب است كه كاربرد آنها در قديم نيز بسيار رايج بوده. اين چوب‌لباسي‌‌ها را معمولا به صورت مجزا در گوشه‌‌اي از ورودي يا اتاق خواب قرار داده كه البته در اين مورد هم مانند نمونه قبلي اگرچه كم‌جاست ولي با انبوهي از لباس‌هاي آويخته شده در مقابل ديد، مواجه خواهيم شد و ظاهر ورودي را نازيبا مي‌كند و اين از جمله نقاط ضعف اين مدل است؛ مگر آنكه از آن تنها براي آويزان كردن شال‌گردن، كلاه و چتر استفاده شده و لباس‌ها در جايي ديگر دور از چشم آويزان شوند.

كمدهاي دردار نمونه ديگري از اين جالباسي‌ها براي ورودي هستند كه بهترين گزینه به حساب مي‌آيند. خوشبختانه امروزه تنوع در لوازم دكوراسيوني، دست افراد را براي انتخاب مناسب‌ترين لوازم، بيشتر باز گذاشته است.

يك راهكار عالی: اگر در فضاي ورودی خانه‌تان با مشكل كمبود جا مواجه نيستيد يا اينكه در يكي از ديوارهاي آن فرورفتگي‌‌اي با حداقل ۳۰ سانتي‌متر عرض وجود دارد، ديوار را به يك كمد ديواري سراسري (از كف تا سقف) اختصاص دهيد.

اين كمد ديواري دردار نه تنها مي‌تواند جايي براي آويختن لباس‌هاي شما و اهل خانواده باشد بلكه بسياري از لوازم و خرده‌ريزهاي گوناگون و حتي كفش‌ها را نيز مي‌توان در آن جاي داد؛ در ضمن با قراردادن آينه روي يكي يا همه درهاي كمد مي‌توانيد هم آينه موردنياز در ورودي را فراهم كرده و هم فضا را بزرگ‌تر و پرنورتر كنيد.

انتخاب رنگ پادری مناسب برای ورودی خانه

پادری آپارتمان

يكي از نيازهاي بسيار ضروري ورودی خانه به ‌خصوص در فصول بارندگي سال و در طرفين در ورودي، پادري است. البته توجه داشته باشيد كه پادري انتخابي براي فضاي بيرون و داخل به لحاظ جنس و فرم بايد متفاوت از هم باشند؛ به اين معنا كه پادري بيرون بايد از جنس خشن‌تر، ضخيم‌تر و مقاوم‌تر باشد زيرا با كشيدن ته كفش‌ها بر آن، گل و لاي آنها به راحتي كنده شده و به داخل خانه انتقال پيدا نكند ولي براي فضاي داخل ورودي، پادري پرزداري انتخاب كنيد كه باقيمانده گل و لاي و رطوبت حاصل از آن جذب پادري شده و ورودي را كثيف نكند؛ البته قابل شست‌‌ و شو بودن و كيفيت هر دو پادري را هنگام خريد حتما مورد توجه قرار دهيد.

انتخاب رنگ پادری مناسب برای ورودی آپارتمان

برای انتخاب رنگ پادری بهتر است از رنگ هایی استفاده کنید که تیره و چرک تاب باشند، همین امر سبب می ‌شود که آلودگی و کثیفی کمتر نشان داده شود. نکته قابل ذکر که باید در انتخاب پادری به آن توجه کنید ثبات رنگ و شکل آن است.

جنس پادری مناسب برای ورودی آپارتمان

پادری هایی که امروزه در بازار وجود دارند دارای جنس و متریال های متنوعی هستند که از میان آنها می توان به متریال های کنفی، پارچه ای، پلاستیکی و… اشاره کرد. هر کدام از این پادری ها دارای ویژگی هایی هستند که بسته به کیفیت و البته قیمت آنها تعریف می شوند. توصیه ای که برایتان داریم آن است که برای پادری خانه خود به دنبال نمونه هایی باشید که رشته و بافت های بلندی نداشته باشند. چرا که در صورت بلند بودن بافت فرش، گرد و خاک و آلودگی ها در میان آنها گیر می کند و تمیز کردن پادری برایتان به مراتب سخت تر خواهد شد.

پيشنهادی برای وروردی خانه

وروردی خانه

مبل یا صندلی :با توجه به اينكه براي پوشيدن كفش‌ها و بيرون آوردن آنها از پا، نشستن بهترين حالت بدن بوده و به كمر نيز فشار نمي‌آورد، در صورت امكان در فضاي ورودي، يك صندلي يا مبل قرار دهيد.

پارتیشن ورودی منزل

اگر قسمت ورودی با فضای کل خانه تفکیک نشده است و در خانه به طور مستقیم روی هال و پذیرایی باز می شود بهتر است برای راحتی و آسایش خود از پارتیشن هایی مانند تخته های بادبزنی که دارای طرح و رنگ های متعددی است برای تفکیک فضای ورودی استفاده کنید.

کلام آخر

در واقع فضايي را كه هنگام ورود به خانه پا به آن مي‌گذاريم، ورودی خانه مي‌نامند. ما در مقاله به مشخصات يك ورودي مناسب پرداخته و با ارائه راهكارهاي مختلف، راهنمايي براي تجهيز ورودي خانه شما بودیم. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. ارمغان ما در گروه آرشاسرام ARSHACERAM  آرامش، آسایش و زیبایی منزل شماست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *